You are currently viewing Artykuł dla firmy Santander Bank Polska SA

Artykuł dla firmy Santander Bank Polska SA

  • Post category:Blog

Artykuł stworzony dla Firmy Santander Bank dot. wskazówek dla managerów.
Na co powinni zwrócić uwagę obejmując nowe stanowisko. Jak motywować i doceniać zespół, którym zarządzają a nie demotywować ich.

Zacznę od tego, że idealny manager nie istnieje lecz dobry manager to człowiek spójny ze sobą, swoimi wartościami. Jest to osoba przejrzyście się komunikująca posiadająca wysokie zdolności interpersonalne i psychospołeczne.
W zależności od miejsca w jakim pracuje manager warto zwrócić uwagę na umiejętność działania w wielokulturowym otoczeniu. Ważne aby manager posiadał zdolności percepcyjne, organizacyjne, intelektualne, prognostyczne, psychospołeczne oraz decyzyjne.
Zdolności percepcyjne to np. otwartość na nowe doświadczenia, umiejętność eksponowania zachodzących zmian, otwartość na innowacje.
Zdolności organizacyjne to np. umiejętność motywowania zespołu, poszukiwania rozwiązań zaistniałych trudności, umiejętność pracy w zespole, inicjatywa oraz przedsiębiorczość.
Zdolności intelektualne czyli np. gotowość i umiejętność podejmowania samodzielnych decyzji, umiejętność przewidywania przyszłych zdarzeń, stanów rzeczy i ich skutków.
Zdolności prognostyczne czyli pogłębianie własnej wiedzy, poczucie osobistej odpowiedzialności, zaangażowanie. Zdolności psychospołeczne to oczywiście umiejętność motywowania innych ale również umiejętne udzielanie informacji zwrotnej, poszanowanie odmienności innych ludzi, komunikatywność, elastyczność w działaniu, szanowanie zdania innych.
Zdolności decyzyjne to umiejętność wzięcia na siebie odpowiedzialności za przebieg wydarzeń, zdolności podejmowania decyzji stosownie do okoliczności, umiejętność zarządzania własnymi kompetencjami oraz kompetencjami i potencjałem każdej z osób przynależącej do zespołu.

Zarządzanie wymaga od menedżera kreatywności, asertywności i przedsiębiorczości. Istotne aby miał zadowalającą ocenę poczucia własnej wartości, aby umiał prowadzić otwartą, bezpieczną komunikację, był asertywny oraz pewny swoich cech, wartości oraz decyzji jakie świadomie podejmuje. Istotne aby osoba pełniąca funkcję kierownicze była entuzjastą. Ważne aby sama wierzyła, że jej stanowisko, praca zespołu, polityka firmy mają sens. Dzięki wierze w siebie może inspirować, dodawać otuchy członkom zespołu, ponieważ istotne aby zrozumieć, że manager jest
częścią zespołu. Manager to osoba będąca filarem zespołu, mentorem a co za tym idzie ważne aby był wsparciem dla osób, z którymi współpracuje. Do istotnych kluczowych umiejętności miękkich dodałabym proaktywność, umiejętność budowania relacji, ustalania priorytetów. Aby pełnić rolę managera nie wystarczą kompetencję twarde.

Bardzo istotne są również umiejętności miękkie oraz predyspozycje jakie każdy z nas posiada. Niemniej wielu rzeczy można się nauczyć. 

Zadaj sobie pytanie: czemu chciałeś/chciałaś zostać managerem/managerką? Co ważnego jest dla Ciebie w pełnieniu tej funkcji? Co Cię motywuje do działania, co jest największym wyzwaniem? Jaki masz stosunek do ludzi? Jaki masz w sobie potencjał? Jeżeli dobrze znamy swoje mocne strony, dużo łatwiej będzie nam umiejętnie zarządzać zespołem. Każdą zmianę należny zacząć od siebie. Sądzę, że manager zresztą po prostu osoba dorosła,
dojrzała bez rozgraniczenia na funkcję jaką pełni w organizacji nie powinna oceniać, niepoprawnie się komunikować, zachowywać się w sposób przemocowy lub toksyczny. Daleka byłabym od opinii, że ludzi zbliżyłby do Ciebie typ dyrektywny, autokratyczny, autorytarny bądź nakazowy. Nie zjednasz sobie ludzi jeżeli będziesz się izolować, jeżeli w relacjach będzie utrzymywać duży dystans, jeśli będziesz działał bez porozumienia z innymi, będziesz unikać wyjaśnień, będziesz chciał / chciała kontrolować. Kontrolować możesz swoje emocje oraz zachowanie wobec innych,
znaczące może być to jakie emocje ktoś wzbudza w Tobie natomiast ważne jest aby zaakceptować stan, że nie masz sprawczości nad innymi. Skuteczny manager to osoba podnosząca swoje kompetencje, interesująca się dziedziną w jakiej pracuje i pokazująca różne ścieżki i możliwości współpracownikom.

Rola managera ewoluuje. Sądzę, że dobry manager dziś to nie tylko osoba, która zarządza i ukierunkowuje pracę zespołu, ale też umiejętnie angażuje pracowników, aktywnie buduje kulturę organizacyjną, rozwiązuje konflikty, buduje wizję. Mam poczucie, że ta lista się nie kończy natomiast nie chce pisać o samych oczekiwaniach a gotowości do odnalezienia w sobie i w członkach zespołu mocnych stron charakteru, pracy na potencjale, podnoszeniu kompetencji, patrzeniem na ludzi z otwartością i wyrozumiałością. Bądź szefem jakiego sam chciałbyś mieć!
Buduj bezpieczeństwo i zaufanie w zespole, bądź ludzki i empatyzujący.

Według najnowszego raportu Mindy (2021), pracowników ocenia swoją kondycję mentalną jako ⅕ słabą lub bardzo słabą. Niemal połowa deklaruje, że okres pandemii w jakimś stopniu wpłynął na pogorszenie ich samopoczucia. 60% pracowników czuje się zestresowana, a 39% przyznaje, że dotknął ich problem depresji lub lęku. Nie bądź obojętny. Jeżeli widzisz problem reaguj. Ale aby móc to dostrzec poznaj współpracowników, naucz się rozmawiać. Zbuduj swoją zdrową pewność siebie, poczucie własnej wartości. Pracuj nad odpornością psychiczną. Poznaj swoje wartości jakimi się kierujesz, bądź asertywny, umiejętnie stawiaj granice. Zastanów się jaki masz kręgosłup moralny. Buduj świadomość własnego potencjału osobowości i wynikających z niego mocnych stron, talentów, predyspozycji. Zrozum i szanuj inne, odmienne od Twojego typy osobowości, temperamenty i analizuj dzięki tej wiedzy potrzeby pracowników. Udoskonalaj proces podejmowania decyzji i przeprowadzania zmian oraz umiejętnie bez porywczości rozwiązuj konflikty. Pamiętaj, że dbanie o pracowników to nie tylko zapewnienie im benefitów. Zwróć uwagę, że każdego nie motywuje to samo. Zbadaj tą zależność. Jak w każdej relacji również w układzie pracodawca – pracownik ważna jest autentyczność; nawet najszerszy pakiet benefitów nie zatrzyma ostatecznie przed odejściem osoby, która doświadcza przedmiotowego traktowania, nie odczuwa doceniania i zwykłej ludzkiej życzliwości. Zainteresuj się obszarem / tematem wellbeingu a może Twoja firma używa już takich strategii. Jeżeli tak łatwiej będzie Ci zapewnić sobie oraz zespołowi poczucie bezpieczeństwa a odpowiednie strategie podniosą Wasz komfort i jakość życia.

Tips and Tricks dla managera:

dbaj i rozwijaj swoje umiejętności miękkie, dzięki którym stworzysz relacje opartą na wzajemnym szacunku i zrozumieniu,
wellbeing – stwórz środowisko pracy motywujące do działania, rozwijające, dające poczucie samorealizacji pracownika,
doceniaj to na jakim etapie życia zawodowego jesteś. Po prostu praktykuj wdzięczność tu i teraz. Korzyści jest wiele ale przede wszystkim ta praktyka pomaga w doświadczaniu, zauważaniu pozytywnych aspektów podjętych decyzji oraz odczuwamy więcej spokoju, który jest bardzo istotny podczas możliwych stresujących sytuacji w pracy. Słowem XIX wieku w krajach skandynawskich jest duńskie słowo hygge, które oznacza sztukę cieszenia się teraźniejszością. Jeżeli to za mało wzbogać powyższą opcje o techniki oddychania bądź relaksacji,
zapobiegaj wypaleniu zawodowemu i korzystaj z wiedzy specjalistów,
monitoruj efektywność zespołu. Poziom zaangażowania pracowników słusznie traktuje się jako ważny miernik skuteczności zarządzania. Jest ono kluczowym motorem napędzającym efektywność organizacyjną i wydajność kapitału ludzkiego. Z drugiej strony zaangażowanie pracowników, jego rodzaj i siła w znacznym stopniu wyznaczają decyzje i działania menedżerów, zwłaszcza w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim,
Pamiętaj, że praca jest istotnym czynnikiem kształtowania więzi społecznych. Pełni więc rolę „osobowościotwórczą i społecznotwórczą” ,
dawaj prawo do popełniania błędów – nie istnieją ludzie nieomylni. Ważne abyś wracał z feedbackiem do pracownika po wykonanym zadaniu,
jasno określaj ścieżkę kariery,
bądź osobą decyzyjną,
stawiaj na pierwszym miejscu utrzymanie równowagi między pracą a życiem rodzinnym (work life balance).

Więc co możesz zrobić aby docenić pracowników? Poniżej kilka konkretnych przykładów.

upewnij się, że pracownik czuje się dowartościowany – rozmawiaj z nim i pytaj,
mów co dana osoba robi dobrze – bądź uważny i doceniaj,
ustal indywidualne cele i pomagaj pracownikowi w realizacji,
organizuj spotkania zespołu ale również indywidualne w cztery oczy,
nie faworyzuj. Traktuj wszystkich w identyczny sposób. Obserwuj i odkryj potencjał. Być może zrób rotację zadań, rozdziel nowe odpowiedzialności,
chwal pracownika przy innych, konstruktywną krytykę przekazuj indywidualnie,
proś pracowników o ocenę siebie i swojego stylu zarządzania. Nie mam tu na myśli
rozmowy rocznej,
jeżeli będziecie powiększać zespół zaproś obecnych członków zespołu na któryś z etapów rekrutacji. Będą czuli przynależność,
pytaj pracowników jakiego rodzaju szkoleń oczekują,
zachęcaj pracowników do dzielenia się wiedzą (know how),
jeżeli nie siedzicie razem na open space – miej otwarte drzwi do swojego biura z wyjątkiem telekonferencji, indywidualnych spotkań. Dzięki temu zniwelujesz barierę niedostępności i dystansu,
nie szukaj winnych. Szukaj rozwiązań,
nie wysyłaj e-maili po godzinach pracy. Ustaw automatyczną wysyłkę w godzinach pracy biura. W końcu przykład idzie z góry 🙂
wspieraj pomysły pracowników,
zapytaj o oczekiwania pracowników wobec pracy.

Podsumowując. Środowisko pracy może być miejscem budowania poczucia własnej wartości i prawidłowych relacji międzyludzkich, jeśli spełnione są pewne zasady dotyczące organizacji pracy i traktowania pracowników. Można wśród nich wymienić jasne i przejrzyste reguły postępowania, które zapewniają przewidywalność oraz stanowią podstawę wzajemnego zaufania, poczucia bezpieczeństwa i sprawiedliwości. Przydzielanie obowiązków według kryteriów merytorycznych jak kompetencji, indywidualnych możliwości i uzdolnień. Solidarność w stosunkach między pracownikami. Dbałość o przyjazne warunki pracy. Dostrzeganie i nagradzanie podejmowanych
wysiłków i starań pracowników ale pamiętaj, że każdego motywuje co innego. Żeby lepiej zrozumieć proces i metody motywowania pracowników trzeba najpierw zrozumieć poziomy motywacji i psychologiczne aspekty motywacji. Nie zapominaj również o wzajemnej pomocy w sytuacjach trudnych i wymagających wsparcia a uprzejmość i życzliwość wobec spotykanych ludzi będzie obopólna.

Artykuł przygotowała: Patrycja Modzelewska
Psycholog, Terapeuta, Psychotraumatolog, Coach, Doradca Zawodowy, Trener umiejętności miękkich.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej, nauczyć się odpowiednich technik i skorzystać z mojego doświadczenia zapraszam Cię do kontaktu.

Źródła:
praktyka własna
Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R.F. (2011), Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS
Zawadzka A.M. (red.), Psychologia zarządzania w organizacji, PWN, Warszawa 20
Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, O7cyna a Wolters Kluwer business,
https://www.eurofound.europa.eu/
http://edu.pjwstk.edu.pl/wyklady/poz/scb/main06.html
https://www.gallup.com/workplace/231668/dismal-employee-engagement-sign-globalmismanagement.aspx